tisdag 2 november 2010

Crap

De som känner mig eller har läst min blogg länge, vet att jag är en riktig tillsats-motståndare. Häromdagen så var ämnet uppe på “efter tio” på tv4 och de bekräftade vad jag hela tiden sagt.

Största boven i tillsatsdjungeln är GLUTAMAT. Men de som vill undvika den måste lära sig en hel del om det. Ofta så döljs det i innehållslistan av E-koder eller i form av “jästextrakt”, vilket med annat namn är glutamat..

Sen kan den heta natriumglutamat eller rent och slätt glutaminsyra. De som kryddar sin mat med “Aromat” ska ju veta att de strör rent glutamatskit över sin middag. URK.

Men många rynkar på näsan och tycker det är omständigt och onödig hysteri kring dessa tillsatser, ja inte bara glutamaten, utan alla andra skittillsatser, men man ska veta det, att det finns egentligen ingen modern riktig forskning, förren nu, på hur det påverkar oss. Det var en studie på 70talet (om glutamaten)om hur de mängderna vi fick i oss då, påverkade oss. Och det var ingen fara. Och det lever vi på än idag. Sen att vi ökat mängden halv och helfabrikat flera ggr om, nej det verkar inte oroa nån.

Studier i Kina tror jag det var, visade på att höga halter av glutamat ger hjärnskador. Det kan vara orsaken till ADHD, fetma, alzeimers, svår migrän o.s.v.. De hade sett att människor som åt stora mängder hade högre riskbeteende, var impulsiva och slöa i tankeverksamheten.

Visst blir man suger på en pulversås med en färdig hamburgare med färdigkryddad frys-potatis?

Sen så används glutamat flitigt på kinarestauranger o.s.v, för tydligen är det mycket vanligt inom asiatisk matlagning..

Glutamaten förhöjer och stärker smaken på råvaran, men det tyder ju bara på att tillverkaren har dålig kvalitet eller väldigt lite utav råvaran och måste förstärka, eller hur?

Smörgåsskinka består mestadels utav vatten, är blekt och omfärgad för att få rätt färg, låter mumsisch eller hur?

För det är ju så det ser ut i dag, folk verkar inte orka laga mat, jag blir helt förbluffad när jag ser vissa saker i affären. Som färdigförpackade hotdogs, bröd och allt, eller tacoskal med fyllning? Hallåå??? Värsta latmaten ska bli om möjligt ännu snabbare?

Om folk inte börjar opponera sig mot denna skit, hur ska vi då bli av med det?

1 kommentar:

Pop eller Inget sa...

intressant! och superviktigt!
tyvärr är det så att samhället är så stressat nu för tiden att vi inte hinner med. många hinner naturligtvis.
men jag gör det inte :( som ensamstående mamma som går hemifrån 7 och kommer hem med trött barn halv sex så går det inte.. men man får göra vad man kan!
Therese