torsdag 27 november 2008

Gingerbread

Ja idag har jag bakat pepparkakor för fulla muggar... pust säger jag bara, jag gjorde en halv sats för att jag inte visste hur det skulle bli, men satsen räckte endå till över 100 kakor! Så den sista degen blev såna stora pepparkakor man kan ha smör på om man vill. Degen ville inte stabba sig så jag fick gott ha i 1,5 dl vetemjöl för att få den att bli stabil nog att kavla. Det var lite synd, men det är iaf bättre än vanliga pepparkakor!

Recept;

1tsk Bikarbonat
6dl Bovetemjöl
1,5dl Vetemjöl
3/4 dl ljus sirap
2dl socker
150g Smör
1 påse pepparkakskryddor (jag hade en halv till denna smeten men blev svag i smaken så det går nog med en hel!!)
2 stora ägg

Koka upp sirap, socker, smöret och kryddorna. Låt smeten kallna. Tillsätt äggen i smeten. Blanda bikarbonatet med hälften av mjölet och arbeta ihop med smeten. Rör i resten av mjölet, justera lite till eller från, degen ska bli fast och smidig.
Ta ut degen på bakbordet och arbeta in sista mjölet och lägg den sedan i lite gladpack och låt den vila i kylen några timmar.

Kavla sedan ut som vanligt och ta ut figurer med formarna.

Grädda i 175grader i 8-10 min.




Jag gjorde ju som sagt lite tjockare kakor av sista smeten, för jag orkade inte kavla mer ;-) Höj värmen till 200 i 10-14 min på det sista om du vill göra dessa.


1 kommentar:

Lady Thirty sa...

åh vad gott med pepparkakor...mumsich!
vi ska baka den 15 dec. jag längtar :)