onsdag 15 december 2010

Equality

Jämställdhet. En laddad fråga för många och personligen tycker jag det är en viktig fråga, i vissa lägen.

Jag blir trött på frågan när det drivs för långt, som att kvinnor inte får välja själva hur de vill leva, utan de SKA vägra vilja laga mat och passa barn, för det är fel.

Jag tycker feminism och jämställdhet handlar om den egna viljan, att ha rätten till att välja sitt liv.

I vårt hem ser det rätt traditionellt ut, jag sköter mesta städningen och matlagningen, är hemma med dottern och tänker vara det minst 2 år om jag kan, sen på deltid.

Men det vill jag göra, jag älskar att laga mat och att baka och jag tycker det är viktigt att barn får tid med sin mamma.

Maken lagar saker som går sönder, mekar med bilen och snickrar, för det gillar han och vet hur man gör, själv kan jag inte laga bilar och har inget intresse i det heller, likväl som maken inte ser nöjet i att damma bokhyllan. men det är nåt jag vet hur det ska göras och har inget emot att göra.

Sen gör han det jag hatar, dvs diskar och sköter det mesta av tvätten då jag har svårt att hinna med det när det är tvättstuga i garaget och jag inte har tid/orkar alla dagar att gå dit. Detta är ju vårat val och då är det jämställt tycker jag, när det är bådas överrenskommelse.

Varför går jämställdheten oftast bara åt ett håll? Att männen ska minsann göra ditten och datten. men då ska väl kvinnorna ut och byta däck, rensa avloppet och byta vindskivor också?

Vet inte vad jag ville med detta inlägget, bara klargöra en ståndpunkt antar jag ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Precis så tycker jag också. Jag gör det mesta av hushållsarbetet ... och de flesta saker har jag inget emot att göra. Sen gör han saker som jag själv inte har nåt intresse av eller som jag inte är bra på ... dvs allt som har med bilen att göra, myndighetskontakter, jobbiga telefonsamtal och den mesta skjutsningen av barnen (eftersom jag hatar att köra bil).
Verkar ju säkert väldigt ojämställt, fast om det är ok för båda, så tycker jag inte riktigt att det är nåt fel med det.
Jag var hemma mest med barnen också ... och det VILLE jag vara.