lördag 18 december 2010

Carry carry carry

Bära bära bära. Lilla tösen sov rätt ok i natt men hon är så himla klängig. Eller jag tycker det är fel ord, för det låter så negativt. Hon är ömhetssökande ;-) Så fort man lägger ner henne börjar hon skrika och gråta som om hon hade gjort illa sig, helt hysteriskt ledsen blir hon. Så man får bära henne eller möjligtvis ligga tätt nära henne i sängen. Sen blir hon nästan apatisk ibland, men allt är enligt boken, sådana kan de tydligen vara mitt i fasen.

Man ska ju justera efter om de är födda sent eller tidigt och hon kom ju 2v före beräknad förlossning så hon hamnar på på “rätt” vecka enligt boken nu. Hoppas det går över snart, vi är ju så vana med att hon sover som en prinsessa och är glad och lugn. Bortskämda hihi.

Just är hon alltså snart 21v gammal, blir 5 månader den 27:e. Status just nu;

  • Vill stå i knät hela tiden och står av helt egen maskin, man behöver bara balansera henne lite.
  • Börjat bli väldigt road av sina mobiler hon tyckt varit lite tråkiga förut. Nu ligger hon och sparkar på dem och pratar med dem. Skakar av förtjusning och sprattlar vilt och går upp i brygga.
  • Tar leksaker i båda händerna och kan kasta bort den ena och byta hand som hon håller med. Plockar i och ur nappen själv med tumme + pekfinger.
  • Pratar konstant och gör pruttljud och gurglingar och DREGGLAR.
  • Lyssnar till sitt namn.

-----

Idag har det lösts melodikryss och ska julbakas, städas och ikväll blir det bara lugnt i soffan.

Planering inför resan norrut på torsdag. Packa tösens saker blir ett äventyr igen.

3 kommentarer:

LadyAngore sa...

åh, dessa härliga framsteg!
vänder hon sig från mage till rygg? Ian gör inte det än, men det sägs ju att flickor är snabbare i utveckling än pojkar. :)

Madeleine sa...

Hoppas ni får en trevlig jul hos din mor, och dessutom en riktigt mysig första jul med lilltösen! God jul & gott nytt år! :)Kramar Madeleine

M. sa...

god jul och gott nytt år önskar jag dig också! :)

grattis till den lilla :) vad roligt med anteckningar om vad hon gör. min mamma skrev sånt om mig och nu när jag är äldre är det kul att läsa tycker jag.
ta hand om dig! kram