torsdag 16 december 2010

Christmas Bread

Jag komponerade ihop ett julbröd igår som blev väldigt gott! Jag gillar kompakta mustiga bröd och detta blev ett sånt.

Degvätska; 50g jäst, 1dl tranbärsjuice, 4dl havremjölk, 50g smör, 1/2dl brödsirap, 2tsk salt, 2tsk malen nejlika, 3tsk kardemumma

1dl kornmjöl, 3dl grovt rågmjöl och resterade vetemjöl till en smidig deg.

3dl russin.

2msk naturell fil och 1msk sirap till pensling.

Smält smöret med kryddorna och sirapen och sen på med resten och värm till 37grader.

Blanda med jästen i en maskin eller i bunke. Häll sedan i russinen och fyll på med mjölet tills det blir en lagom bröddeg och låt jäsa i 45min/dubbel storlek.

Ta upp på bakbordet och forma till 2 limpor och låt dem jäsa under duk i en timme till.

Pensla bröden med en blandning av sirapen och filen och in i ugnen i ca50 min i 200 grader långt ner. Om man har varmluftsugn får man nog ha 175 grader.

IMG_0420

2 kommentarer:

Hanna sa...

Ser gott ut :)
Du är så duktig på att komponer ihop bröd :)
Själv är jag ute efter dom där stora höga bröden med stora hål i :D så man får plats med mycke smör ;) ha ha
kram

Zazzan sa...

Åh, det låter ju supergott!
Men hur tusan orkar du baka bröd? Har inte du också mycket värk?
Jag orkar inte baka nånting längre, särskilt in om det är nånting med deg. Nån liten smet kan jag orka röra ihop.. men deg är helt kört. Jag har tänkt att jag ska be Elias hjälpa mig att baka nån gång, men det har inte blivit av ännu.
Men nu när jag såg det här receptet blev jag allt bra sugen! :-)