fredag 29 maj 2009

MS

Ja för nån dag sen var det stora MSdagen, firades inte här hemma, inte för att jag är bitter, men för att jag undrar över alla dessa "dagar" som bildas.

Jag pratar inte mycket om min sjukdom, jag vill inte vara deppig, vill inte klaga i onödan, men nån kanske undrar varför jag springer på toaletten HELA tiden eller varför jag går konstigt ibland, eller varför man väljer att åka hem tidigt från en fest. Hur säger man det då? Nja jag brukar slinka in det när man börjar prata om ämnen där man bara måste säga att man inte har samma förutsättningar som andra, tex när man pratar träning, eller blodgivning! Då säger jag det bara rätt ut; "ja men jag har MS så jag kan inte det". Sen får deras ansiktutryck leda mig till resten ;-)

Jag är trött ofta, men inte överdrivet, men det tär på en att jobba eller vara ute bland folk. Jag har domningar på nästan hela kroppen, som gör sig mer eller mindre påminda, beroende på dag och tillfälle. Jag ser dåligt när jag är trött, liksom svarta fläckar, som gör att jag inte ser detaljer. Jag har dåligt minne, som lagts på min annars så förvirrade personlighet, ni kan ju tänka er ;-)
Vad är det mer då..hm.. jo jag har en del förlamningssymptom, har haft svårt att gå periodvis. Lite klen i händerna.. kalla fötter och ibland irriterad blåsa som gör att jag är kissnödig typ jämt. Ja..det var nog allt.

Men jag tror att allt har sin mening, och att jag fick detta, kanske leder till nåt annat gott! Att bli deprimerad hjälper ingen, positivitet hjälper alla!



7 kommentarer:

Sandy De Luxe sa...

Gud vad du är stark! Jag beundrar dig! All värme och lycka till dig! Kram

messan sa...

Åh, tänk vad jag känner igen mig. Skönt med medsystrar . Här går det också åt toapapper i mängder:)
Kollegorna brukar skratta åt mig som ständigt springer på toa, stup i kvarten.

Livet är så underbart så MS den får bo där men inte ta för stor plats i livet. Min yngsta dotter har skrivit en så bra dikt om MS ur ett barns synvinkel den finns på MS dagen i min blogg om du vill läsa. Precis så är det!

Ha en skön kväll och morgondag!
Kram

Moa - En magisk purt... sa...

Vad stark och fin du är! Stor kram till dig!

Lilly Lee sa...

tack =P

Lollo sa...

Du är härligt stark.
Jag har inte MS, men en annan sjukdom som heter autoimmun hepatit, vilket gör att jag blir jättetrött, får ont i levern, äter massa kortison och inte klarar av mer än ett glas vin.
På alla fester blir man en party-pooper som dricker juice och om man säger att man har autoimmun hepatit så flyttar alla sig därför att de tror att man smittar.
Livet är härligt och ingen sjukdom ska stå i vägen för kramar, glädje och kärlek.
Stor styrkekram

Lilly Lee sa...

tack Lollo! Ja jag kan tänka mig att livet med kortison inte är så roligt heller! Kramar!

Vilsen sa...

Man bara ler, när du beskriver allt det man själv har...dåligt minne, är nog det som stör mig mest...
Skickar en hälsning till dig!
KRAM