onsdag 22 april 2009

Terryfying

Ja jag läste i GP häromdagen om barns fetma, och hur utveckling är i europa just nu, och det är skrämmande!!!

Tex är det inte alla barn som får frukt och grönt varje dag! och många barn i åldern 2-4 år äter lika mycket sötsaker som de som är 5 år äldre! 10% av våra barn i sverige är direkt överviktiga och 2% lider av fetma.

Jag bara undrar, hur *fult ord* tänker man när man ger en ettåring läsk eller godis? Jag fattar inte hur folk kan vara så ignoranta och oförstående inför hur farligt det är och vilka skador de kan få utav det! Socker är beroendeframkallande till att börja med, och lika farligt som nåt annat likande. Jag tror ju tex inte att nån skulle ge sin ettåring kaffe? Eller sprit?

Nä det måste fram nån rejäl upplysning snart, både för föräldrar och hur de ska ge sina barn en bra start!

Om vi inte börjar tänka hur vi äter och hur vi startar den nya generationen då är vi snart som i USA! Det hoppas jag ingen ser som en rolig framtid!

 

Inga kommentarer: