onsdag 23 februari 2011

Girly vs Boyish

Jag kan bli galen på allt genustjat. Klänningar dit, bilar dit. Rosa är fel där, blått på ett annat.

Det som är allra viktigast är väl att ungen blir en bra människa. Med respekt för alla människor, empati och ömsinthet.

Man kan visa sitt barn att alla är lika mycket värda utan att behöva klä ungen både köns och färgneutralt.

Det värsta jag hört är om såna som inte ger sitt barn ett kön alls, utan kallar det för “hen” och blir kortklippt i satt nåt superneutralt och överöses med pedagogiska leksaker och om ungen väljer nåt könstypiskt piskar föräldrarna sig själva för att de “misslyckats”. Spelar ingen roll, könen är olika, hur vi än vrider och vänder på det. Både fysiskt, och mentalt.

Huvudsaken är ju att man erbjuder alla sorters leksaker, och om nu tjejen vill ha en docka med lockigt långt hår så är ju inte det nåt konstigt, eller om nu killen vill ha en bil. Hur det än är så tror jag inte på att barns intressen BARA är miljö.

Vi får inte mer jämställdhet bara för att vi blir nåt könlöst förvirrat nervvrak, för det är precis det jag tror att man blir utav sån behandling.

2 kommentarer:

madde sa...

Vad jag håller med!!! Det är som jag själv skulle skrivit det! Kram kram Madde

Elina sa...

Väl talat!