fredag 20 februari 2009

Göttigt

Hafsade ihop en god lax-rätt igår som jag tänkte dela med mig utav! Lite speciell smak, så man ska ju gilla ingefära!

Jag kallar den för;

Lax Ginger

200g kallrökt lax
2dl matlagningsgrädde
1 stor morot
1 stor palsternacka
1tsk riven färsk ingefära
1tsl sambal oelek
1 dl riven ost
pepparmix
Lite örtsalt
(tror det skulle vara gott med vitlök i också!)

Riv och stek rotfrukterna i 10 min, så de får fin färg. Lägg laxen i tunna skivor i botten av en form.
Värm upp grädden med ingefäran, sambal och ost. När osten smält, dra av plattan.
Lägg rotfrukterna över laxen och såsen över.

Grädda i 225 grader i ca 20 min, tills det fått fin färg.

Kan serveras med t.ex. kokt broccoli och en god sallad.





1 kommentar:

Anonym sa...

Ohhh, det lät supergott:) Gillar namnet å:) Kram!