tisdag 23 september 2008

Buckwheat

Bovetebröd!!

Ja idag har jag testat att baka på bovete, har ju fått ett jättebra recept av min vårdtagare jag jobbar hos!
Som vanligt kunde jag inte låta bli att ändra i receptet, men det blev helt gudomligt!!

7dl Bovetemjöl
3 råa potatisar
5dl vätska som snabbt kokats upp med ca 10 torkade plommon och 5 torkade aprikoser.
2msk krossade linfrön
50 g torrjäst
2tsk brödkryddor
2tsk salt


Börja med att mixa potatisarna. Häll sedan i den ljumma vätskan med frukterna och låt det mixas tills det är helt utan bitar. Tillsätt sedan kryddor, jäst och linfrön och mixa väl.
Häll sedan mixet sakta ned i mjölet och arbeta det länge. Smeten är rätt lös, så det är inget fel (jag undrade första gången med). Låt den jäsa i ca 25min. Arbeta den igen en liten stund.
Bred ut jämt på 2 st plåtar med bakplåtspapper. Skär smeten i lagoma bitar och nagga den innan den går in i ugnen, då är den lättare att dela sen.
Grädda i 225 grader i ca 20 min.

Lycka till och njut!

1 kommentar:

Lady Thirty sa...

låter spännande :)
hoppas att helgen varit bra!

kolla in hos mig vetja, har en tävling igång :)