måndag 24 oktober 2011

Likewise

Varför strävar den större delen av befolkningen efter att vara som alla andra? Hur kan det komma sig att mode är så stort och så jävla (ursäkta språket) viktigt? Varför är det inte viktigare med hyfs, empati och hänsyn? Är så less på alla dessa modetidningar och reportage på tv och allt som rör just detta. Samtidigt hyllas “den egna stilen”. Vilken egna stil?? Den som 34 till har nere på shoppingstråket? Det som är moderiktigt sätter måttet för hela klädaffären och det är svårt att hitta nåt man gillar om det är ett mode som går just nu som jag inte tycker passar mig. Har man tur så är det “inne” med 40-50tal och “rockabilly” och man kan hitta nåt man gillar, fast då får man i och för sig stå ut med att se ut som en massa andra ett par månader innan de lessnat på just det och gått vidare till det som är mest hett just nu.

Samma med musik, inredning och teknik. alla ska ha precis det alla andra ska ha. Så grymt konstigt och dumt.

Jag är ju jag, jag gillar mina skor som jag haft de senaste 8 vintrarna, jag skiter fullständigt i att de är “ute”, de är hela och sköna! Sen hittar jag kanske ett par stövlar man “ska ha” just nu, men då är det för att jag gillar dem, och kommer INTE att kasta dem till nästa år bara för att de är “ute” utan när de går sönder.

Jag fattar inte att alla ska se likadana ut, ha samma mobil med samma fåniga appar, ha samma jävla jacka, samma frisyr och göra och säga det som alla andra gör just nu.

Det gäller ju hela rockabillykulturen med. Det går mode i det med. Ibland är det vissa jeans alla är ute efter, ett halvår senare är det en viss jacka. Ibland är det en viss träff/rock/festival som inger status. Man vill bara slå sig för pannan och sucka.

 

Be yourself god damn it!

1 kommentar:

jessica sa...

WORD!

Jag är också så jäkla trött på att man ska vara och se ut på ett särskilt sätt, här i Örebro känns det som att det är extremt viktigt att folk tycker att man är "cool". På rockklubbarna ser alla likadana ut, rockabilly är ju trendigt och alla tävlar om vem som gör det bäst. Men samtidigt kan man knappt se skillnad på folk. Och så måste man umgås med rätt personer, de som är coolast och rockigast och alltså... Men faktiskt, det är ju just de personerna som alla tycker är så coola och häftiga som brukar vara de största rötäggen. Fast vad gör det om hundra år om man själv kan anses som cool by association? Tröttsamt.

Det var min lilla krönika det. ;-)