onsdag 27 oktober 2010

Doctor

Idag var jag hos läkaren för ett litet förberedande besök inför behandlingen med Tysabri som börjar imorgon!

Min senaste MR visade 3 nya små förändringar, visserligen inte så jättemycket sen den sista , ca1,5 år sedan, men det visar en aktiv sjukdom som måste hejdas.

Han sa att risken för PML kommer efter ett år, första året är det ingen fara alls, så jag kan väl andas ut lite granna nu då ;-) Sen sa han att de som råkat ut för det mestadels hade vart äldre, som tidigare varit cellgiftsbehandlade, så där rök ju ett par faktorer iaf!

Han sa även att nu när jag få Tysabri så kommer jag troligen aldrig mer få ett skov. ja han sa det. ALDRIG. Smaka på den!

Jag hade tur som fick beslutet för ett år sedan, för nu hade de satt stopp för behandlingen då den är så dyr, ytterst få får den tydligen just nu.

Han sa det att de flesta mår toppen och han har även sett ett par  fall där de blivit så pigga att de gått från heltidssjukrivna till heltidsarbetande!!

Jag är så glad nu, kanske jag får bli bra igen, få njuta av allt det vackra jag har runt om kring mig till fullo!

--------------

Sen var jag ju på 3månaderskollen också med lilla sötfis, hon vägde 5285g och var 60,5cm lång! Hon fick även vacccinen, 2 stoora sprutor som de gav i varsitt lår de 2 sköterskorna. Ett, två, tre så satt de, och gumman skrek ju som en stucken gris och jag kände mig som världens sämsta mamma som lurat henne in i tortyrkammaren..typ ;-) men sen sov hon nästan hela återstoden av dagen och låångt in på morgonen sen, 10 timmar utan mat! Men hon fick ingen feber iaf, utan bara lite svullen kring sticken.

---------

3 kommentarer:

messan sa...

Aldrig skulle jag ta till mig så där på direkten:). Jag räknar mig som MS frisk person...men visst har jag lite defekter. Just nu är livet lite extra tufft....

Hjärtakramar

messan sa...

Jag menade precis vad jag skrev:). Aldrig ett skov skulle jag ta till mig direkten:)MS frisk...inga konstigheter, eller hur;)? Lite tufft just nu...ja, så är det.
Vad var det du inte förstod?

messan sa...

Vi skyller på MS.en:)alltid nåt gott:)