onsdag 12 augusti 2009

Blueberry

 

Gårdagen var en trevlig dag, hade lite ärenden som var VÄLDIGT trevliga, men mer om det längre fram…

Gjorde plommspäckad fläskkaré igår och till efterrätt hittade jag på en kaka, gjorde på blåbären jag plockade häromdagen! Här är receptet;

Pajbotten

2dl dinkelmjöl  fullkorn, 1dl bovetemjöl

75g smör(rumsvarmt så mjukt som möjligt), 2msk socker

Rör ihop och gör en deg, kan behövas nån msk vatten, det märks..

Tryck ner i en pajform eller en vanlig springform. Förgrädda i 200 grader i 10 min.

Smet

1 ägg, 1dl creme fraiche , 75 g philadelfia eller annan färskost

2tsk vanillinsocker, 1dl socker

Rör ihop smeten tills den blir slät och lite luftig.

Ta ut formen ur ugnen och lägg i ca 3dl blåbär i botten, sen smeten över.

Grädda i ca 30-40 min i 200 grader! (ska inte få färg) MUMSISCH!

 

----------------------------------------------------

1 kommentar:

messan sa...

Den ska jag göra, lät mumsig!
Mumsig:)