fredag 27 maj 2011

Sugar

Jag är ju en liten motståndare till socker och tillsatser.. Jag äter inte sötsaker i veckorna, men sen jag fick barn har det blivit lite lördagsgott, känner att jag måste ha lite belöning en dag i veckan ;-)

Men jag är verkligen emot detta med sötsaker till barn. Tycker att folk blir mer och mer slarviga, lata och oaktsamma både med sin egen mathållning men även till barn. Barn är i behov av mycket näring och rätt sorts mat för att växa som de ska. De behöver INTE strips, chips, läsk och hamburgare var och varannan dag. Det skapar ju bara sjukdomar i förlängningen och fetma.

Jag kan bli helt rasande när jag ser barn sitta med läsk eller snabbmat när de typ bara är 1,5-2 år och det är mitt i veckan.

Jag fattar inte varför det har blivit så ok med att dricka läsk varje dag och fikabröd hela tiden? Man gör ju alla en sån otjänst i familjen! Man kanske inte är sjuk just nu, eller överviktig ens, men riskerna för diabetes och hjärt/kärlsjukdomar är faktiskt stora, men folk verkar inte bry sig, de blundar.

Det sägs ju att denna generation som växer upp nu inte kommer att överleva sina föräldrar, för de kommer att dö av en mycket lägre ålder än vad vi gör.

SKRÄMMANDE!

1 kommentar:

Laks sa...

Socker är min största fiende... Jag tränar ändå regelbundet och äter ganska bra, men jag är sjukt rädd för att få typ diabetes eller nåt..